tisdag 19 juli 2011

Jag ska klara det. Jag kan klara det.

Det här är mitt nya mantra som ska få mig att flyga uppför backarna framöver!
Jag hoppas bara att det funkar lika bra för rullskidåkning som för minigolf och grillning...;-)

(För er som inte vet vad det handlar om:
En liten filmsnutt ur kvalitetsdokumentären "Plötsligt i Vinslöv"med en lektion i tävlingspsykologi på hög nivå. ;-) (Efter ca 1,5 min byter filmen spår...))



Helgens bästa pass var kort och inte särskilt jobbigt alls. Gustaf var sliten och hade lite ont i ryggen så vi körde ett rent teknikpass på klassiska skidor. (i Gustafs vokabulär utelämnas numer "rull-" medan skidor som man åker på snö har fått prefixet "glid-")

Frånskjut var temat för passet och Gustaf var en kanonbra lärare och jag en ovanligt duktig elev. Nu är ju jag och Gustaf inte gifta, men hade vi varit det hade det nog varit nära skilsmässa många gånger under våra gemensamma teknikpass. ;-)

Men det här passet höll jag mig i skinnet och försökte suga in så mycket jag bara kunde av råden jag fick. För jag SKA bli mycket bättre på att åka med frånskjut. Nu är det slut på undanflykter och irrationell stakning uppför. Jag ska klara det. Jag kan klara det.

Några uppenbara brister i min frånskjutsteknik är att jag har en tendens att slå ihop bentagen och stakningen till någon slags medioker varken-eller teknik. Frånskjutet ska ju fungera som en "tvåstegs-raket" som Lennart i klubben brukar säga. Ytterligare en sak som jag ofta missar är att få fram benet som ska ta bentaget för att på så vis få ett längre drag och mer kraft i frånskjutet. Men framförallt blir jag så förbannat trött av att åka frånskjut uppför och behöver få kläm på tekniken så att jag kan slappna av...

Helgpasset var omedvetet en helt klockren förberedelse inför gårdagens pass. "Rödderundan" som jag hört talas om men aldrig kört innan stod på schemat. Rundan startar i Veberöd och går över Romelåsen och genom Häckeberga naturreservat. Det är en jättefin, ganska kuperad runda som har en riktigt lång och seg backe efter några kilometer. Det var ganska blåsigt i början men annars finfint väder. Efter den härliga uppförsbacken (observera min nya inställning ;-)) var det lite lagom upp och ner resten av rundan. Passade alltså perfekt för att öva frånskjut! Jag och Thomas i klubben körde hela rundan medan övriga kortade av något. Nästan 4 mil landade vi på och drygt 360 höjdmeter tog vi i omgångar (enl. Garmin Connect).

Ser fram emot fler pass som det här framöver!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar