fredag 30 september 2011

Skåningar på glid

Vi gick upp och åt frukost (alla äter gröt utom Rickard som däremot gärna både tvesovlar och äter smör och pålägg utan bröd...) och begav oss till tunneln lagom till den öppnade klockan nio. Det var betydligt mer folk idag, men det hindrade oss inte från att köra en massa teknikövningar och filma och efter elva var vi i stort sett själva i tunneln.

Gustaf, jag, Håkan och Rickard

Här försökte vi efterlikna
Erik Wickströms galna fotominer
(eller ser han ut så i verkligheten också?)


Förebilden

Vi körde som sagt teknik idag. Vi började med ren stakning. Jag som tycker att jag börjat få till stakningen ganska bra på rullskidor kände mig som en nybörjare igen. Jag behöver jobba på att få in armarna närmare kroppen vid isättningen och komma fram med kroppen mer. Ska ta och kika mer på filmerna sen. 

Efter det gick vi vidare med diagonalåkningen. Diagonalåkning har ju aldrig varit någon favorit varken på skidor eller rullskidor men i år har jag gett mig tusan på att lära mig och det har gått framåt på rullorna. På snö är det fortfarande ett aber. Vi körde och övade utan stavar och det gick i alla fall lite bättre på slutet än i början. Alltid något. Försöker motverka min naturliga, konstanta svankning och få fram höfterna bättre men det är lättare sagt än gjort kan jag meddela!

Sen körde vi stakning med frånskjut. Samma här; har börjat få till det på rullskidorna men det kändes som att börja om igen på skidorna. Fick till tajmingen bättre efter ett tag när vi kört och övat utan stavar. 

Sist körde vi och lekte lite utför på ett ben. Klurigt men nyttigt och roligt.

Jag låter kanske lite lätt bitter, men egentligen tycker jag att det är fantastiskt roligt att få åka skidor. =) Framförallt känns det verkligen lyxigt att få stå på skidorna redan nu, och slippa den här "har inte stått på skidorna sen i mars"-känslan nästa gång. (Som antagligen blir i Långberget i mitten på december. Bara 2,5 månad dit!)

Det är dock både peppande och lite frustrerande att det finns så enormt mycket att jobba på för att jag ska kunna nå mina uppsatta mål...

Nu ska det slappas lite, sen väntar ett eftermiddagspass på rullskidorna och eventuellt lite löpning i det härliga vädret!

1 kommentar :