lördag 31 december 2011

Gott nytt år!

Jag har varit förkyld de senaste dagarna efter våra grispass....=( Planen var annars ett riktigt långpass idag men jag vågar inte riskera nästa helgs tävling så det fick bli ett lugnare gympass istället. Jag hade inga som helst förhoppningar om passet men det blev det bästa på länge resultatmässsigt. Satsade på maxstyrka och körde igenom hela kroppen. Gustaf körde överkropp och sen 4x4 på crosstrainer medan jag körde ben. Jag ökade på alla övningar och kände mig förvånadsvärt pigg muskulärt även om jag känner mig lite risig i allmänhet. Det måste vara det nya rosa julklappslinnet som gjorde susen...;-) Verkligen ett skönt styrkebesked så här på årets sista dag! =)

Ska försöka ge mig på att göra en liten summering av året:

2011 i siffror:
Total träningstid: 370 h
Träningstid rullskidor:  klassiskt: dryg 140 h och 200 mil -  skate: 57 h och 80 mil
Träningstid längdskidor: 54 h och knappt 50 mil

Det här säger ju inte mycket om någonting så här kommer en försök till en summering i ord:

Efter en lång rullskidsäsong som inte gick riktigt som jag hoppats har och kommer jag ändra lite på mitt träningsupplägg. Inför nästa säsong kommer jag köra mer träning på tävlingshjul och mer maxfart/intervaller. Och jag kommer hänga i med styrketräningen som jag prioriterade bort under första halvan av året i år. Senaste tiden har jag kört mindre mängd och mer teknik och kvalitetspass. Det har blivit en hel del pass på 3:or på rullskidor och sen början av augusti har jag kört specifik styrketräning från att inte ha kört någon styrka alls tidigare.

Nu i höst har det även blivit en hel del intervallpass inomhus. Framförallt på crosstrainer och SkiErg. Nya favoritpassen är 4x4 och 4x8x20/10 som jag verkligen tror på!

På skidor har jag fokuserat på att försöka få till tekniken bättre, framförallt i diagonalåkning och frånskjut. Det finns fortfarande mycket kvar att förbättra men det känns som att jag tagit ett stort kliv i rätt riktning under året. Nu tycker jag att jag har en ökad kunskap om hur jag ska åka för att åka mer effektivt. Stort tack till framförallt Håkan, Gustaf och Mattias Svahn som verkligen gett många bra tips och råd! Nu ska jag bara lära mig att göra det jag lärt mig också. I alla lägen. Pigg som trött. Stressad som lugn.

Bloggen har varit en stor hjälp för mig för att hålla träningsmotivationen uppe. Jag började skriva i början på maj och från det att den blev "offentlig" i slutet på juni fram till idag har jag haft drygt 17 000 sidvisningar varav drygt 5400 under december. Statistikkurvan är exponentiell sen start och jag hoppas den fortsätter så! Superkul och inspirerande! Jag hoppas på ännu fler läsare under 2012 och tar gärna emot frågor och förslag på saker som ni skulle vilja läsa om! "Hjulkalendern" var ett roligt projekt under 2011 och jag har lite idéer på andra mer specifika artiklar/reportage inför 2012 också som jag ser fram emot att förverkliga!

Tränings- och tävlingsmässigt har jag så himla mycket att se fram emot 2012:
Vasaloppet och Tjejvasan. 
Tävlingssäsongen på rullskidor. Framförallt King of the Hill och Alliansloppet. 
Mitt första maraton i början på juni. 
Och så vill jag vill lära mig åka skate på rullskidor!

Nu känns det som den värsta träningstiden på året är förbi.
Nu blir det bara lättare! =)
Yihaa!

Sitter på tåget ner till Malmö där nyårsfirande väntar så det blir klent med bilder till det här inlägget...Jag som tagit en ny spännarbild dagen till ära...;) Lovar att lägga upp den nästa år!

Redigerat: 1/1 2012: Nu är bilderna uppladdade!
Här finns min förra premiärspännarbild:
http://fiajobs.blogspot.com/2011/08/obligatorisk-spannarbild.html
Inte så stor skillnad vad jag kan se. Möjligtvis att jag ser ut att (och borde) ha blivit lite starkare i ländryggen och lats.


Spännarbild i (inklippt) nyårshatt!

Ryggtavla 31/12 2011

Gott nytt år på er allesammans!
Hoppas ni får ett riktigt bra träningsår 2012!

6 kommentarer :

  1. Satan! Marit Björgen?! :)

    SvaraRadera
  2. Imponerande! Bra anatomitavla :D

    SvaraRadera
  3. Ang SkiErg kommentaren; jag tänkte aldrig på att det kunde vara för att vi har mindre händer men det verkar ju faktiskt rimligt! Jag har storlek 6 i handskar så mina är kanonsmå.

    Det enda tråkiga med de långa SkiErg passen blir ju som sagt att det är tråkigt. Speciellt i Vetlanda där maskinen står vänt in mot en vägg och man inte kan titta på någonting.

    Det här med domningarna som du beskriver känner jag också igen, men jag har alltid trott att det har med mina förfrusningsskador (om det nu finns ett ord som heter så?=) ) att göra.

    SvaraRadera
  4. Rickard: Haha. Ta och googla lite bilder på Marit Björgen så ska du se att det är en helt annan liga! =)

    Håkan: Tackar! Synd att man inte har någon vidare kondition och teknik bara...Får satsa alla kort på att bli stark som en oxe i stället...;-)

    SvaraRadera
  5. Majken: Jag har också ganska små händer, strl. 6/7. Jag upplever som sagt att jag inte kan spänna fast remmarna på SkiErg som jag vill och därför måste hålla krampaktigt i handtagen. Gustaf tycker inte alls att det är något problem. Därför har jag bara kört korta intervallpass på SkiErg, och då är det ingen risk att bli utråkad...=)

    Jag har haft problem med domningar i händerna efter rullskidåkning tidigare, men det har blivit bättre sen jag insåg att det hade att göra med att jag håller för hårt om stavarna. I samband med det bytte jag även remmar och efter det hade jag inte några problem alls. Triacs rem funkar väldigt bra! Fast den har jag slitit ut nu...=) Senaste tiden har jag haft lite känningar i händerna (eller egentligen är det bara i högerhanden) igen och jag är ganska säker på att det har med SkiErg och mina vanliga Swixremmar att göra....

    Jag vet inte om det kan vara samma sak som spökar för dig eller om det har med något annat att göra, men det kan ju vara värt att testa att byta remmar i alla fall!

    SvaraRadera
  6. Tack för tips! Skall kolla med lite andra remmar! Sen förfrös jag händerna förra vintern (-23 ute, skulle bli hämtad, men ingen kom så fick gå de 6 kilometrarna hem med svettiga, tunna handskar. kort sagt: inte bra.)
    så mina händer har blivit dunderkänsliga för allt och domnar ganska lätt, så det har ju lite med det att göra också. Men skall som sagt titta på det här med remmarna så får man hoppas att det underlättar lite iaf! =)

    SvaraRadera