lördag 11 februari 2012

Orsa Ski Marathon 2012 - summering av loppet

Besvikelsen är total. Tårarna bara rann från det att damen i målfållan tagit av mig chip och nummerlapp och de fortsatte flöda medan jag gick upp till bilen där Håkan & co. väntade och samtidigt försökte äta en bulle med skidor och stavar i hand. Jag bölade efter Jizerska också, men där handlade det mer om lättnad för att loppet var över. Jag var trots allt ganska nöjd med att ha genomfört det loppet på ett någorlunda hyfsat sätt. Idag var det inte av lättnad jag grät utan för att jag var så himla besviken på min prestation.

Innan start höll vi på och meckade med fästvalla och la på ett extra fegislager för att ha säkert fäste. Det var en förbannad tur för trots att jag hade bra fäste överlag tappade jag enormt mycket uppför. Jag kom iväg bra i starten och den första backen kändes bra. Väl ute på vägspåret tyckte jag att glidet kändes ganska dåligt. Kan ju ha varit för att alla duktiga åkare som varit på plats efter mig på startplatsen och inte lagt sina skidor nästan längst fram började komma ifatt...;-) Och för att jag som sagt hade ganska bra fäste.

Vid starten i god tid!

Dagsformen kändes inte kanon direkt men jag försökte bita ihop och kämpa på. Stakningen gick trots allt ganska bra och i småknixarna hade jag inga större problem att hänga med. På rena stakpartier var det inte många som var snabbare men det var inte så mycket tröst när de bara svischade om mig så fort det var längre diagonalpartier. Jag låg och körde med flera som jag fick bra avstånd till på stakpartierna men som kom ifatt och gick om uppför. Sjukt frustrerande och jag kände mig riktigt dålig.

När jag kom in på stadion efter drygt 21 km var jag inte alls speciellt sugen på att ge mig ut på ytterligare ett varv. Det andra varvet kändes dock betydligt bättre. Kan ju ha varit för att det tog 10 min längre tid än första...=(

Egentligen kan jag ju inte förvänta mig så himla mycket efter så lite snöträning men det spelar ingen roll just nu. Roade mig med att kolla min statistik på funbeat precis. Så här såg det ut innan dagens tävling:

Antal mil på snö i år: 17,5 mil (inkl. Jizerska och Marcialonga...)
Inkl. Långberget i december: 26 mil
Antal timmar i år: knappt 15
Antal timmar inkl. Långberget: 27

Jävla Skåne. Jävla jag. Jävla skidor utan hjul. ;-) Jävla jävla.

Nu gäller det att ladda om för en veckas träning i Bruksvallarna! Gissa om jag ska försöka slipa på diagonalåkningen! Fast nästa lopp passar mig förhoppningsvis bättre och blir betydligt mer stakning. Tjejvasan blir min sista chans att seeda upp mig...

Loppet i siffor:
Tid: 2.50.28
(Vid varvningen: 1.19.58)
Sträcka: 42,83 km
Snittfart: 15,1 km/h
Maxfart: 35,7 km/h
Placering: 11/27 i D21
Snittpuls: 88% av max
Maxpuls: 94% av max

4 kommentarer :

  1. Grymt kört ändå Fia. Det är bara att bryta ihop och komma igen! Nästa vinter får ni lägga lite mer tid i Dalarna. Rätt bra ställe att träna på har jag hört :)

    Jag har ju exakt samma problem att jag är backsvag men försökt nöta in det iår. Kör hårt nu i bruks så kommer det gå skitbra på Tjejvasan!

    SvaraRadera
  2. Åh, det låter exakt som jag upplevde förra årets lopp. Så tråkigt. Men vafan, du genomförde och fick pannbenet ordentligt tränat. Och jag tycker i alla fall att du är grym ändå! :) Ha nu så roligt i Bruks, jag behöver nog inte säga hur avundsjuk jag är. Trots veckan på Grönklitt så är jag inte ett dugg mätt på skidåkning. :)

    SvaraRadera
  3. Trist att det inte gick din väg i Orsa! Klen tröst nu kanske, men jag måste bara få säga att jag imponeras och inspireras över hur mycket du har utvecklats och hur långt du har kommit på bara ett par säsonger. Jag gjorde min första säsong på längdskidor i fjol, blev tokbiten efter ÖS, och nu jobbar jag för att bli snabbare i spåret. Vill bara att du ska veta att du inspirerar!!

    Håller tummarna för att tjejvasan går som på räls!

    SvaraRadera
  4. Håkan: Tack! =) Nästa år hoppas jag på mer snöträning! Dalarna stod ju med i planeringen i år men det fanns ju inte så mycket snö ens där när vi tänkte åkt upp...=( Hoppas på bättre tur nästa år!

    Therese: Då hoppas jag på samma utveckling som du haft på Orsa Ski Marathon. Nästa år då jäklar ska jag köra skiten ur alla med ett leende på läpparna...;-)

    Malin: Stort tack för alla fina ord. Jag blev jätteglad när ditt meddelande poppade upp idag. Det värmde verkligen! =)

    SvaraRadera