lördag 21 april 2012

Jag och Haile Gebrselassie

I brist på löpträning igår bestämde jag mig för att tröstshoppa och spendera lite pengar för min hälsas skull! ;-) Jag gick till Runner's store efter lunch och provade en massa löparskor och köpte två (2!) par skor. Det är mycket för mig som inte (till skillnad från tex. Håkan och Lotta Huselius) har mängder av löparskor utan springer i ett par alldeles för länge innan jag till sist kommer loss och köper nya.

Efter den sedvanliga löpbandskollen började killen som hjälpte mig att plocka fram lite olika skor. Mina senaste, nu utslitna, löparskor var ett par Saucony Progrid Triumph Vizipro. Jag har aldrig varit helt nöjd med dem. Framförallt har jag tyckt att de känts lite för breda. Innan dess hade jag ett par Asics. Tror det var Cumulus men är inte hundra. Innan dess Asics Gel Foundation. Det är väldigt olika skor och det som vi konstaterade idag var precis som sist jag provade ut skor att jag pronerar mer på vänstran än högran. Med för mycket stöd finns det risk att högran istället börjar supinera.

Gamla skorna och en viss linslus

Så jag fick prova ett antal neutrala skor av olika slag. Jag började med att prova en Nike-sko som jag inte vet vad det var för modell. Den satt bra och kändes helt ok. Efter det sprang jag en sväng i Asics Cumulus 13. Den kändes bra och såg bättre ut än Nike-skon på löpbandet tyckte säljaren. Sen provade jag årets modell av Progrid Triumph och konstaterade att den verkligen är för bred för min fot. Samma sak med Karhus high-tech sko "Forward Fulcrum Ride" som ska hjälpa till att effektivisera löpsteget och möjliggöra löpning på framfoten genom sin uppbyggnad.

Karhu Forward Fulcrum Ride

Den kändes "intressant" att springa med men skon var alldeles för bred för min fot så den var inget alternativ av den anledningen.

Så vinnaren i mitt lilla löptest blev....tattattaataa:

Asics Cumulus 13!

Varianten jag provade var knallrosa och eftersom jag gått ut offentligt och kritiserat rosa träningskläder (eller snarare brist på andra alternativ) och eftersom jag vet att Lotta kommer att mobba mig om jag kommer till träningen i ett par rosa skor frågade jag lite fint om de inte fanns i några andra färgställningar. Det slutade med att jag kom undan med en grå sko med rosa detaljer! =)(Om man ska vara exakt är den i färgställningen "lightning/hot pink/storm" ;-))

Gösta är som vanligt inte riktigt lika
exalterad över mina idrottsprylar som jag....

Innan jag fick hjälp att prova ut skorna hade jag varit och klämt lite på Adidas Adizero Adios. Jag vill testa att springa med en lite lättare skor på banlöpningen och på tävlingar framöver. Gustaf har en riktigt lätt Adidassko som jag testat och som känts bra till min fot. Adiosen satt som en smäck! Jag har aldrig haft en skönare sko på min fot. När de andra skorna var utprovade testade jag dem på bandet och blev helt övertygad om att jag faktiskt var tvungen att köpa med mig två par skor hem idag. Jag testade även Asics DS Racer som Gustaf köpte i förra veckan. Också en väldigt skön sko men det blir alltså Adiosen som fick följa med mig hem. Färgen då? Neonorange blev det den här gången. Nu har jag i alla fall en gemensam nämnare med Haile Gebrselassie! =) (Som satte världsrekord i maraton, 2.03.59, 2008 i Berlin i just Adidas Adizero Adios.)

Kärlek!

Somliga springer i trasiga skor,
men nu blir det ändring på det för min del!

3 kommentarer :

  1. Tips: köp skorna från England när du vet vad du vill ha. Pundet ligger bra och priserna där är nått helt annat än i Sverige!:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset Ivan! Jag vet att det är mycket billigare i England, fast det funkar inte lika bra att tröstshoppa på nätet tycker jag! ;-) Den här gången ville jag prova ett antal olika skor och visste inte vad jag ville ha och i vilka storlekar. Jag var i butiken rätt länge så räknar man timlönen för killen som hjälpte mig var det inte så dyrt ändå...=) Klubben har avtal med Runners Store så vi har 10% rabatt där som standard. Jag fick ytterligare några procent avdrag eftersom jag köpte två par skor och fjäskade lite...;-)

      Men vet man vad man vill ha är det klart ett bättre alternativ att beställa!
      Något speciellt ställe du brukar handla från i England?

      Radera