söndag 5 augusti 2012

Karlsnäsrullen 2012

Yes, jag är hemma igen efter en skön vecka på Mallorca. Kommer kanske en liten reserapport senare men en kort sammanfattning av veckan är: Mycket sol, bad och goda drinkar och lite träning. ;-)

Vi kom hem igår eftermiddag och körde direkt från flygplatsen inom lägenheten för att hämta upp alla rullskidprylar och fortsatte sen upp till Ljungbyhed och Gustafs föräldrar och Gösta.

Idag var det nämligen dax för säsongens första rullskidtävling som inte är ett backrace: Karlsnäsrullen! Tävlingen är 29 km lång med individuell start och den går i Kallinge, Ronneby. Det är en tvåvarvsbana med vändpunkt och det är relativt kuperat för att vara en rullskidtävling med flera långa, sega frånskjutsbackar.

Efter en hel vecka fri från rullskidåkning var jag lite orolig om jag ens skulle komma ihåg hur man gör så när vi kom upp till Ljungbyhed och hade ätit kvällsmat gav vi oss ut en kort sväng på rullskidorna för att försöka få igång kroppen lite. Det kändes faktiskt lite ovant men ändå helt ok. Gustaf kom med lite bra tekniktips som jag körde och övade på.

Idag när vi var på plats och värmde upp på tävlingsskidorna kändes det allt annat än ok. Det kändes snarare segt som tusan. Men vi värmde upp och gjorde oss redo för start. Det var som sagt individuell start; inte min favoritdisciplin direkt. Jag föredrar helt klart masstart men det är samtidigt lite intressant att se vad man kan prestera utan draghjälp och sparringpartners.

Innan start
Foto: www.erikwickstrom.se

Det här var tredje gången jag körde loppet. Första året hade det en annan bansträckning och i år var starten flyttad men banan densamma i övrigt.

Segheten innan start visade sig hålla i sig. Jag kände mig klen och inte alls i form under loppet. Känslan var att det är min sämsta rullskidtävling så här långt och jag har funderat lite på vad som gick snett i efterhand.

Foto: www.erikwickstrom.se

Kanske gick jag ut lite hårt första kilometerna? Eller så hade jag ätit lite för dåligt med frukost? En annan teori till varför det kändes så b är att det här var första passet på tävlingshjul på länge och att bristen på rullskidträning den senaste veckan (och kanske alla goda drinkar jag druckit på semestern? ;-)) fått mig att dega ihop. Jag skulle nog behövt köra några pass på tävlingshjulen innan för att komma in i det. Jag tycker inte att jag får tekniken att stämma när det går snabbt och jag körde och roade mig med att experimentera lite med tekniken och tipsen jag fick av Gustaf igår när bristen på motivation och segheten höll på att ta överhand.

Med tanke på hur kasst det kändes idag är jag trots allt nöjd med att ha förbättrat tiden med 4 min från förra året. Och så är det ju alltid kul att träffa alla trevliga rullskidåkare! =)
(Dessutom fick jag förmånen att se Sveriges kanske mest kända bloggbäbis Astrid live!)

Prisutdelning.
1:a i H21 Daniel Olsson, Karlslunds IF
Och så jag; först och sist i D21.
Foto: www.erikwickstrom.se

Loppet i siffror:
Tid: 1:14:00 (Tid 2011: 1:18:08)
Sträcka: 29,28 km
Snittfart: 23,74 km/h
Maxfart: 42 km/h
Snabbaste kilometern: 29 km/h
Placering: först och sist i damklassen ;-)
Snittpuls: 90% av max
Maxpuls: 96% av max


Nu är jag supersugen på att träna på lite hårdare en period framöver!
Alliansloppet den 25 augusti närmar sig med stormsteg.

Det är årets stora mål på rullskidor och då ska jag vara i så bra form det bara går....

4 kommentarer :

  1. Det är ingen anledning till oro, att det inte känns bra efter en semestervecka på Mallis är fullt normalt. Att gå från massvis med rullskidsträning till 0 gånger på en vecka sätter sina tillfälliga spår. Du är tillbaks inom 5 dagar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Erik! Känns skönt att höra. Jag kände mig betydligt piggare på dagens distanspass så jag hoppas det stämmer.

      Radera
  2. Tänk att du är en så fulländad skidåkare att när du tävlar tar du första och sista platsen och alla andra platser däremellan. Inte ens Herr Northug klarar detta.
    Respekt!
    :-)

    SvaraRadera