tisdag 11 september 2012

Gruppträningstest 1 - 45 min "Power" på lunchen

Jag har ju ett träningskort på Actic. Fram tills nu har jag bara utnyttjat det för att köra på sin höjd två styrketränings-/intervallpass i veckan men nu har jag bestämt mig för att testa några av Actics gruppträningsprogram. Jag tänker att det kan vara ett nyttigt och roligt komplement till övrig träning i höst. I dag på lunchen var det dags för premiärpasset.

Strax innan tolv stod jag redo utanför "Stora salen" för ett 45 minuter långt pass som hette "Power".

Så här lyder Actics egen beskrivning av passet:
"Skivstångsträning där de stora muskelgrupperna tränas först och därefter de lite mindre. Vikterna anpassar du själv efter övning och egen förmåga."

När vi blev insläppta i salen började alla plocka fram skivstänger, hantlar, mattor och stepbrädor. Jag pratade lite kort med instruktören och berättade att jag var ny innan jag också började försöka få ordning på mitt lilla träningskit.

Det var ju helt hopplöst att veta hur mycket och vilka vikter jag skulle behöva så jag kikade runt lite vad de andra tog och samlade på mig en hög med extravikter om jag skulle behöva justera under passet.

Det var helt rätt taktik!
Jag lassade på ganska bra med vikter och fick verkligen slita. Det kändes att jag inte är van vid den här typen av uthållighetsstyrketräning. Mjölksyran och svetten flödade och jag var lätt svettigast (och antagligen tröttast också) i salen. Vi körde bla. frivändning, "rodd", bicepscurl, knäböj, marklyft och utfall. Och en jäkla massa repetitioner i olika hastighet på allt.

Efter passet pratade jag lite mer med den trevliga instruktören. Vi pratade om upplägget på passet och lite om skaderisker och hon tipsade mig om ett par andra pass som hon tyckte man borde komplettera passet med och som hon trodde skulle passa mig (bättre?).

Efter vår lilla diskussion blev jag nyfiken och läste lite på nätet om bodypump som är det mer använda namnet på den här typen av träningspass vad jag förstått. Jag hittade bland annat den här intressanta artikeln:


Jag hade inte riktigt reflekterat över vad syftet med passet skulle vara för mig men jag blir lite fundersam när jag läser ovanstående. Tanken var mest att gå på ett roligt pass som ändå kvalar in som någon slags vettig träning. Nu i efterhand när jag har ont i min axel igen och läser om att antalet repetitioner som man kör ligger bortom alla rekommendationer för styrketräning känns det inte lika kul längre. Instruktören påpekade också i början på passet att det var viktigt att inte lyfta för tungt för att man ska kunna genomföra alla repetitioner med bibehållen teknik. 

Jag är inte alls bra på det här med styrketräning så om någon har några åsikter för/emot den här typen av träning vill jag gärna höra. Hur gynnas man av att träna så här extrem uthållighetsstyrka? Hade även varit kul att höra om någon har något tips på bra gruppträningspass som gärna tillför något till skidåkningen.

Det var verkligen ett kul och riktigt jobbigt pass men jag tror att det finns andra pass som passar mig bättre, ger en bättre träningseffekt och ändå är roliga.

Jag letar vidare så länge och återkommer med ett nytt gruppträningstest snart!


Tur att jag inte såg den här videon innan passet förresten....

2 kommentarer :

  1. Vi kör ett gruppass i Hyltebruk som heter "Pulsklubben" som jag rekomenderar alla som håller på med konditionskrävande idrotter.
    Det är en sorta crossfit fast helt utan vikter. Alla övningar går ut på att hålla intensiteten på ditt max och skifta mellan två olika övningar i "övningen". Enkelt kan man säga att man kör en övning med så hög intensitet du kan, när musklerna sviker byter du till nästa övning osv.
    Vi kör en låt på ca:3min sedan kort vila.
    Övningar som körs är dips, rygglyft, armhäv, utfall, benböj, smal och breda mountain climbers, burpees, vintersport (skridsko, snöänglar, diagonalåkning), höga knän mm.
    Ger bra uthållighet och grymt pulspåslag. Man blir väl inte mer stark men uthållig och mer mjölksyratålig.
    Grymt jobbig, och sanslös träningsvärk utlovas efter första passen.

    SvaraRadera