söndag 2 september 2012

Två bra pass och dagen efter-slapp

I torsdags skulle Gustaf på styrelsemöte med klubben på kvällen. Jag kände mig piggare och var riktigt sugen på att få till ett bra styrkepass. Första funderade jag på att köra några stationer hemma i vardagsrummet men jag kom snart fram till att det var ett riktigt gympass jag var sugen på. Det kändes skönt att komma iväg till gymmet själv för en gångs skull.

Jag började med att värma upp på crosstrainern och att stretcha och köra några av mina rehabövningar. 

Sen var det dags för en riktig genomkörare. I vanliga fall kör vi antingen ben eller överkropp på gymmet och avslutar i stort sett alltid med ett intervallpass på crosstrainer eller SkiErg. Inte det bästa upplägget egentligen men väldigt tidseffektivt. Men idag var jag inställd på att köra igenom hela kroppen och inte köra några intervaller. Jag körde våra vanliga program och vävde in mina rehabövningar för vad och axel/armbåge. 

Gårdagens styrkeövningar satt i men på det stora hela kände jag mig ändå pigg och fräsch i kroppen. Jag har inte fått någon bra kontinuitet i styrketräningen det senaste och jag har tappat lite i styrka. Men känslan efter passet var ändå väldigt positiv! Jag avslutade med 10 min rodd på inställning 10. (2,41 km 4:09 min/km) Det kändes bra så det blev trots allt en liten pulshöjning under passet. =)

I fredags hade vi fullt upp med IKEA-besök och att förbereda inför lördagens kräftskiva och det blev handling, städning och matlagning för hela slanten. Planen var att förbereda så mycket vi kunde och hann på fredagskvällen för att få tid till ett långpass på lördagsförmiddagen. 

Gustaf vurpade på passet i onsdags och har haft ont i handen sen dess så det blev ingen rullskidåkning för honom. Han stack ut och sprang en sväng istället medan jag gav mig ut på ett pass på 3:or. Jag såg verkligen fram emot att köra ett pass på trögare hjul och det kändes väldigt bra när jag satte igång. Tyngre men inte tungt. Jag tycker att min teknik verkar funka bättre på trögare hjul nu och jag kände mig stark och pigg när jag stakade ut till starten för dagens pass. Till på köpet var det en riktigt fin dag med strålande väder. 

Gamla vanliga Hardebergabanan

Det passade väldigt bra eftersom jag hade bestämt mig för att följa upp onsdagens teknikpass med en riktig genomkörare på diagonalåkning. Starten gick vid botten av Sandbybacken som går upp till Skryllegården (ett friluftsområde) i Lund. 

Jag diagonalade uppför första backen. Körde ner igen och gjorde samma sak igen. Körde vidare upp till backe nummer två. Ner igen och samma sak igen. Och så höll det på. Efter Skrylle körde jag vidare och körde alla backar vi har i omgivningarna. De flesta två gånger. Några av "intervallerna" körde jag och försökte hålla ner pulsen så mycket jag kunde. (Inte lätt!) 

Efter sista backen kände jag mig riktigt nöjd med att ha fått till ett så bra pass och jag bestämde mig för att staka på hemåt och göra slut på armarna också. =) 

Det var motvind tillbaka men jag stakade på så gott jag kunde i 5 km (17 km/h med en snittpuls på 85% av maxpuls) och sen rullade jag ner sista kilometern till lägenheten och stövlade in till Gustaf och Gösta nöjd och glad efter ett riktigt kanonpass. Totalt 34 km och 2h 17min. 

Idag är det dagen efter kräftskivan och nu är det dags att äta upp resterna av pajerna och fundera på om vi orkar röra på oss något idag.

Gustaf gjorde supergod lemoncurd till efterrätten igår.
Jag måste nog äta lite av den idag också.

Återkommer med rapport om jag lyckas ta mig ur soffan! ;-)

1 kommentar :

  1. Det görs en svensk långfilm om skidåkning och Vasaloppet. De behöver även lite hjälp i finansieringen och att lära sig åka skidor. Skriv gärna om den och kolla in hemsidan med en redan inspelad trailer.
    http://www.gustavifilmen.se

    SvaraRadera