fredag 23 november 2012

100 dagar till Vasaloppet!

Det firade jag och Gustaf idag med att gå upp lite tidigare än vanligt, äta frukost tillsammans och gå till gymmet. Premiär för morgongym! Gustaf har varit skeptisk och inte tyckt att det funkar så bra att styrketräna på morgonen men jag har varit sugen på att ge det en chans. Och idag var en alldeles utmärkt dag att testa.

Vi åt lite mer till frukost än vanligt innan vi gick iväg. Gymmet var som en helt annan plats på morgonen. Så tyst och knappt något folk. (Jag fick nästan dåligt samvete när jag bröt tystnaden genom att stå och flaxa på crosstrainern som uppvärmning...) Det spelades lugn meditativ musik och vi gjorde vårt bästa för att försöka peppa upp oss inför övningarna. (Här är ett gammalt inlägg där jag beskriver lite mer om vilka övningar vi brukar köra på gymmet.)

En fantastiskt fin låt men försök att peppa upp dig till den här! ;-) :

Eftersom vi inte körde någon benträning i tisdags började vi med min nya favoritövning, knäböj. Jag kör den fortfarande lätt (40 kg x 15 x 3) för att få till tekniken. Lite lurigt med hållningen och att komma ihåg att ha tyngden på hälarna men det går bättre och bättre. Positivt med att det var lite folk var att vi kunde passa på att fota lite utan att behöva skämmas...;-)

Knäböj

Sen körde vi ytterligare en av de nya benövningarna. Vadpress i smithmaskin. Bättre än min vanliga vadpressövning eftersom jag måste tänka på hållningen också.

Vadpress i smithmaskin

Pull-over



Tricepspress med tvådelat rep

Dagens lunch: vegetarisk lasagne

Det var allt för nu.
Ha en trevlig helg på er!

9 kommentarer :

  1. Vältränad var du tidigare.. Men nu är du om möjligt än mera vässad. Jösses - du kommer att slakta mig till vintern :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nämen oj vad du brer på nu då! ;-) Tog faktiskt en ny "spännarbild" för ett tag sen men tyckte att det hade hänt så lite att det inte var lönt att lägga upp den. Har ju siktat in mig på att bli starkare utan att bli större nu och hoppas det funkar. Jag ska vara snäll mot dig i vinter. Så länge du är efter mig behöver du inte oroa dig för nån slakt! ;-)

      Radera
  2. Hejsan!

    När ni gymmar, kör ni bara maxstyrka? Står det nånstans på bloggen ungefär vilka övningar ni kör? Eller är det hemligstämplat ;)?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Emil! Finns ett gammalt inlägg där jag beskriver lite mer ingående vad vi kör på gymmet. Har länkat in det i detta inlägget nu. Finns här annars: http://fiajobs.blogspot.se/2012/09/styrketraning-for-skidakare.html

      Inget hemligstämplat här inte! ;-)

      Kortfattat: Överkropp kör jag mest maxstyrka (4x4) för tillfället. Ben 6-8 reps och som sagt 15x3 på knäböj för att lära mig den rätt. Vadpress brukar jag köra 10x3. Bellyback 15x3 med 5 kg i famnen. En salig röra alltså! ;-)

      Radera
  3. Tack så mycket, blir att studera texten lite :)

    Jag känner att det kan bli lite tråkigt att köra samma övningar varje gång så det är värdefullt att få lite tips ibland :)

    Tack för en bra och inspirerande blogg! Keep up the good work

    Intressant artikel i vasalöparen förresten :)

    SvaraRadera
  4. Mitt gym kör också typ ambient/chillout om man har turen/oturen/disciplinen att komma dit tillräckligt tidigt. Tror mig ha sett sambandet i att lägenheterna ovanför inte uppskattar ifall de drar igång med house klockan kvart i sex på morgonen. Ser bra ut i knäböjen - glöm inte att gå ner med arslet nedanför knähöjd bara. Inget fusk!

    /Andreas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Arslet nedanför knäna låter för jubbigt. Jag tror jag fuskar vidare. ;-)

      Radera
  5. Tack för tipset på triceps övning!

    Du ser grymt stark ut! Kul med vasaloppet, inspirerande läsning! Hit kommer jag igen! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lina! Hamnade på din blogg av en slump igår. Kommer garanterat dyka upp där fler gånger. =)

      Radera