tisdag 18 december 2012

Limekola, morgonjogg och Actic Training Circuit

Igår hade jag vilodag. Egentligen hade jag och Gustaf pratat om att köra ett gympass på kvällen men vi var båda enormt trötta efter lägret och unnade oss en hel vilodag. På kvällen passade jag istället på att göra kola. Efter lite googlande bestämde jag mig för att satsa på limekola. Jag råkar ju vara väldigt förtjust i lime och chansade och smaksatte en hel kolasmet. Lät lite suspekt med lime i kola men det var en riktigt hit!


Den var nog lite för god faktiskt.

Idag kompenserade jag kolafrossan med en morgonjogg. Jag kände mig väldigt pigg och stark (läs sockerspeedad) och tryckte på några kilometer strax över tröskelfart. Jag sprang bara en kort runda till bibblan för att låna hem några spännande böcker att läsa över jul. Det slutade med att jag gick därifrån med nästan 4 kg böcker som jag inte helt smidigt joggade hem med under armen.


Ikväll lyckades jag lura med Gustaf på vårt första gemensamma gruppträningspass på Actic. "Actic Training Circuit" heter passet och vi har spanat in det tidigare och pratat om att testa det. Idag passade perfekt. Det var riktigt skönt att slippa planera ett pass och ha någon som berättar vad man ska köra och skriker på en om man inte gör det. ;-)

Actics egen beskrivning av ATC:
Funktionell stationsbaserad cirkelträning i gymmet där hela kroppen tränas. Övningarna involverad både styrka och kondition. Förutom den egna kroppen som redskap används t.ex. kettlebells, skivstänger, medicinbollar, spänstboxar, battle ropes och Func.Gym training band.

Passet inleddes med lite kampsportsinspirerad uppvärmning i par. Vi skuggboxades och skulle försöka ta på varandras axlar och/eller mage och fick straff i form av upphopp eller armhävningar beroende på var man blev "träffad". Det var riktigt roligt och jag och Gustaf hade en hätsk fight. =) Jag boxades under en period när jag bodde i Göteborg och kan sakna det ibland.

Själva passet gick ut på att man körde ett antal (nio tror jag det var) stationer. 30 s fullt ös på varje station med 15 s vila mellan. Vi körde bland annat pullups, höga knän, bålstabilitetsövning med skivstång med vikt i ena ändan, jämfotahopp uppför höga trappsteg och medicinbollskast i golvet.

Efter ett varv var de två minuter vila innan nästa varv och vi körde fyra varv. Jag gick ut alldeles för hårt på första varvet och fick verkligen slita sen. Kändes lite ovant med den här typen av träning men det var väldigt kul och verkligen sjukt jobbigt. Mina armar, och resten av mig också för den delen, var som spaghetti på slutet. Det var lite otacksamt att köra i par med Gustaf som var sjukt stark och uthållig idag. =)

Sammanfattningsvis ett grymt pass som vi kommer att köra fler gånger.

En kola på det kanske?

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar