fredag 21 december 2012

MRL + Core = träningsvärk

"MRL" är ett gruppträningspass på Actic. Förkortningen står för mage, rumpa, lår och det låter som ett lite lagom töntigt pass.

Efter att ha kutat för livet upp till gymmet igår kväll för att hinna i tid till passet var det allt annat än töntigt. Träningsvärken sen tisdagens cirkelträning satt i och mjölksyran flödade efter löpningen så jag fick slita. Men det var ett väldigt bra pass med en bra instruktör.

Idag har jag träningsvärk i lår och rumpa så passet gjorde sitt. Jag var riktigt trött i magen under halvtimmen med MRL och förstod inte riktigt hur det skulle gå att köra corepasset som jag bokat upp mig på som började direkt efteråt. Men det gick bättre än väntat i alla fall. Det var mycket rygg i corepasset så magen fick lite vila innan det var dags för rena magövningar igen.

Corepasset har jag varit på en gång tidigare men den här gången var det en annan instruktör (samma som på MRL) och ett annat upplägg. Ett bättre och tuffare pass än sist tycker jag. Vi körde bland annat rygglyft, plankan på olika sätt, crunches och balansövningar på ett ben. Balansövningarna var roliga och bra för självförtroendet. Rullskidor och skidåkning har verkligen bidragit till att jag har fått bättre balans och det gick riktigt bra och kändes väldigt kontrollerat. Det är nog bra att köra pass med andra motionärer ibland och inte bara med klubbkamrater och Gustaf. Passen igår blev en positiv boost och jag kände att saker och ting faktiskt gått framåt. Det blir lätt att det känns som att man står stilla i utvecklingen när alla andra i klubben gör stora framsteg och man har Gustaf som stående träningssällskap.

Överhuvudtaget känner jag på sådana här pass att min kroppskontroll har blivit mycket bättre sen jag började träna. (Jag har aldrig förstått mig på aerobics och andra aktiviteter som kräver smidighet och simultanförmåga och jag håller mig nog borta från dem fortsättningsvis också för att inte döda mitt nyvunna självförtroende....;-))

Efter core-passet körde jag ett kort pass på SkiErg. Jag hade funderat på att köra tröskelintervaller men det var helt uteslutet. Istället körde jag 10 min riktigt lugn följt av 10 min lite hårdare (fast fortfarande bara typ låg A2) Jag var alldeles för trött för något annat och det kändes rätt meningslöst egentligen. På SkiErg tycker jag helt klart att intervallträning är det som funkar bäst och ger mest.

Med tanke på hur det känns i kroppen idag är jag ännu mer övertygad om att gårdagens pass kan bli bra komplement i träningen framöver. Det känns kul att ha hittat några riktigt bra pass på gymmet som kan förgylla mörka, snöfattiga vinterkvällar!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar