söndag 16 december 2012

Summering av veckan - 16 mil på snö!

Nu sitter vi på bussen på väg hem från Långberget. Det är 5 plusgrader ute och regn och slask. Jag är i och för sig ganska nöjd med skidåkning för stunden men hade sett fram emot att kunna hålla igång även hemma i Skåne över jul.

Men varför klaga; det här har i alla fall varit ett riktigt bra träningsvecka! Först två pass skidåkning hemma i Skåne i måndags och tisdags följt av vila och resdag i onsdags och sen sju pass i Långberget, varav två rena teknikpass.

Totalt 16 mil skidor och ca 18 timmars träning inklusive måndagens styrketräning.

I går på förmiddagen var det ganska risigt väder. Snöigt och blåsigt. Både jag och Gustaf började vara riktigt slitna och tog sovmorgon innan vi gav oss ut i snöovädret. Väl ute i spåret var vi fortfarande väldigt trötta och omotiverade och bestämde oss för att bara köra ett kort pass och istället gå in och sova och ladda om inför eftermiddagens teknikpass.

Mysväder
(fotat inifrån vandrarhemmet)



Teknikpasset med Erik Wickström var ju en av helgens höjdpunkter som vi hade sett fram emot och vi blev inte besvikna. Erik är pedagogisk och underhållande och vi glömde snabbt att vädret var lite risigt och att vi egentligen var väldigt trötta. Vi körde bland annat olika balansövningar med bara en skida och utan stavar, övade diagonalåkning och stakning och blev filmade. Innan filmningen körde Erik med alla och gav individuell feedback på stakning och diagonalåkning. Jag fick hjälp att identifiera mina största brister i diagonalåkningen och har fått lite nya saker att tänka på framöver. Som avslutning körde vi en stafett i lag om två personer. Första varvet (ca. 400 m) stakning och andra "smirrestak". Det var dödsstöten för mina triceps som redan var väldigt trötta efter veckans träning. Efter stafetten körde vi sprinter (typ 50 m) i par. Kul med lite action på slutet! =)

Efter kvällsmaten tittade vi på filmerna tillsammans. Det blir väldigt tydligt vilka fel man gör och är lärorikt både att se sig själv och andra på film. Filma är något vi borde vi göra oftare även på rullskidor.

Idag var vi uppe lite tidigare för att hinna med ett distanspass innan hemfärden klockan ett. Jag var inställd på att köra lugnt och så länge som möjligt innan det var dags för städning och lunch. På fjärde varvet blev jag ifattåkt av en tjej som såg bekant ut. Var det inte Mia Gyllenberg? (Känd från Team Skidforum och 12:a som bäst i Vasaloppet). Efter att ha myst runt väldigt trött och ganska omotiverad fick jag plötsligt lite nya krafter och motivation. Jag försökte hänga på för att få en chans att se om det var Mia och för att kunna hälsa på henne. Det var roligt att köra på lite och kändes bättre än väntat med en tempohöjning. Visst var det Mia och vi pratade lite vid vändningen och körde vidare ett varv tillsammans. (Nu långsammare eftersom tröttheten hade kommit ifatt mig igen. ;-)) Mötet med Mia var precis vad jag behövde och det blev en kul avslutning på ett riktigt bra träningsläger.

Stort tack till Erik och alla i Ski Team Skåne (och Jimmy från IK Stern som gjorde ett gästspel) för trevligt sällskap!

Nu börjar tacobuffén från Rasta Brålanda snart göra sig påmind om jag sitter och stirrar på datorn mer...

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar