fredag 18 januari 2013

På plats i Dalarna

Nu är vi på plats hos Gustafs farmor i Vikmanshyttan i Dalarna inför morgondagens tävling, Intersportloppet i Mora.

-12 grader och vinterjackan är på!

Väderprognoserna har sett helt galna ut i veckan och vi försöker förbereda oss för kylan. I början på veckan förutspådde SMHI att det skulle bli -27 grader på natten till lördag i Mora och bara lite varmare på dagen. Sen har det sett lite bättre ut några dagar för att idag ligga på -22 på morgonen och -17 mitt på dagen. Burr!

Härlig promenad med Gösta på morgonen idag...




Jag har provat tävlingsdräkten med dubbla underställ och det funkade fint även om jag påminner mer om en stoppad korv än om en skidåkare. ;-) Jag är väldigt glad att vi har vår matchande röda vindtäta väst som funkar att ha över tävlingsdräkten. Fast händerna är värst.

Idag var vi ute och testade skidor på Brunnsjöberget, inte långt från Gustafs farmor, och även om det bara var runt -10 idag var jag riktigt kall om händerna innan jag kom igång. Efter att ha stannat och flaxat lite och vevat runt armarna och knutit ihop händerna inuti handskarna gick det bra och jag kunde köra vidare. Men dubbelt så kallt i morgon känns sådär. 

Gustaf vallar inför skidtesterna

Banan vi testade skidorna på var ganska kuperad och jag kände mig rätt seg och dålig. Ville ju inte trycka på uppför utan hålla nere pulsen och det var verkligen svårt att diagonala uppför backarna på en vettigt ansträngningsnivå. Skidorna gick dock bra och både fästet och glidet funkade finfint. Tur att morgondagens bana är mer stakvänlig. =)

Efter testerna körde vi inom Hedemora och handlade lite mat och reservfrukost till imorgon. Starten går 11.00 och vi kommer få köra från Vikmanshyttan i ottan eftersom vi måste ta buss från Mora till starten. Jag har ingen aning om hur det går till vid starten men jag hoppas att vi inte hamnar sist i tävlingsledet bara för att vi tar bussen....

Målet med morgondagens tävling då?
Eftersom det är den första tävlingen för säsongen och jag är väldigt osäker på formen så safe:ar jag med några icke mätbara mål ;-) :

- Inte frysa ihjäl är väl en bra början...
- Staka för livet (hänger nog ihop med punkt ett...)
- Och så, som alltid: Ha kul!

Wohoo!
"Jag har väntat så länge på just den här dan, jag är glad att den äntligen kommer!"

Snö

1 kommentar :