söndag 28 juli 2013

Första träningspasset på 4:or

Jag hade träningsvärk i både ben och överkropp efter fredagens 15 km löpning och gympass....

Vad göra?
- Testa Gustafs eaglefyror såklart! ;-)



Varken intervaller eller distanspass lockade så istället för att köra ett "mellanmjölkspass" på treor bestämde jag mig för att passa på att testa Gustafs eaglefyror. (Gustaf själv vilade eftersom han skulle spontanspringa 3000 m på en tävling idag tillsammans med sin bror.) Jag tänkte egentligen bara sticka ut en timme på flyget i Ljungbyhed och känna efter lite hur de kändes men det var så kul och skönt så jag fortsatte lite till. Det var härligt trögt men inte riktigt så trögt som jag väntat mig.

Den stora skillnaden är att man inte får något gratis. Man får staka på även utför och får inte den vilan utför som man får på lättare hjul. Som Gustaf konstaterade: "Man längtar efter uppförsbackarna när man kör klubbpass på fyrorna. När det går utför susar alla bara iväg...." Det blev mest stakning trots allt men jag passade på att öva diagonalåkning både på flacken och i alla backarna och körde en hel del frånskjut i motluten också. Benen var trötta men kändes ändå starka. En känsla jag haft även på löpningen sen jag fick lite mer rutin på benträningen på gymmet.

Det var rätt pass att köra i går; kul att testa något nytt! Jag blev helt kär i Gustafs skidor. De var riktigt bra för diagonalåkning och jag kände mig mer bekväm i diagonalåkningen än jag någonsin gjort på rullskidor.

Summa summarum: Ett riktigt bra och kul styrke- och teknikpass!
  • Tid: 90 min
  • Sträcka: 20,97 km
  • Snitthastighet: 13,3 km/h

Konstrasten var total när jag gav mig ut på ett distanspass på tävlingsskidorna idag. :)
  • Tid: 123 min
  • Sträcka: 42,53 km
  • Snitthastighet: 20.6 km/h

Jag körde en runda hemma hos mamma och pappa som jag trodde skulle funka bra på tävlingsskidor. A1-tempo med fokus på teknik och bara stakning. Jag inbillar mig att tekniken funkar bättre på tävlingsskidorna än tidigare men jag hade ju inget att jämföra med så jag vet inte. Ska försöka få till några fler pass på dem innan Jönköping. Jag kände mig ganska trött i kroppen och hade grym träningsvärk i triceps efter passet på fyrorna. Fick lite ont i höger armbåge i början men det släppte efter några kilometer. Vädret var härligt klibbigt och svetten flödade och jag hade kunnat dricka dubbelt så mycket som jag hade med mig. Sista kilometerna körde jag och tänkte på allt gott jag skulle dricka när jag kom hem. :)

Väl hemma mötte mamma mig med en Grape Tonic som jag bälade i mig med välbehag. ;-)

Och så en öl, grillat och glass på det och kvällen är fulländad!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar