tisdag 30 juli 2013

Paddling i Rönne å

Jag sitter däckad i soffan efter dagens paddlingstur. Gustaf är i Malmö och umgås så där som bara män kan. (Kvällen kommer enl. utsago att inkludera kött, öl, biljard och dålig actionfilm på bio).

Jag borde ju sitta hemma och virka men jag passar på att blogga lite om dagen istället. 

Jag och Gustaf började paddlingen strax innan lunch idag vid Djupadalsmölla, strax utanför Ljungbyhed. När jag ringde i morse och frågade om de hade några lediga kanoter fick jag positivt besked och info om att vi skulle kunna paddla till Riseberga, 7 km från utgångsplatsen. Jag berättade att vi snarare hade siktat in oss på att paddla till upphämtningsplatsen vid Brukshundklubben och fick besked om att det skulle ta runt 5 timmar och att kanoten var tvungen att vara på plats vid upphämtningen klockan fem. Så vi satte fart och packade ihop oss och gjorde oss redo för avfärd. Gustafs pappa skjutsade ut oss till Djupadalsmölla där vi hämtade ut vår kanot. 

Vi la min ryggsäck i en svart soppåse, tog på oss flytvästarna och satte av med sikte på att hinna fram i tid. 


Gustaf gillade fickan på flytvästen som passade perfekt
till en "powerking" och ett paket ballerina

Tre timmar senare kom vi fram till Brukshundklubben efter en skön paddeltur som inkluderade lunch- och fikapaus, "bredställ" i en minifors och vatten i kanoten, förlust och återfinnande av Gustafs flippflopp, närkontakt med badade kossor och vadande fiskare och återkommande besök i vassen. 

Sjökor?

Skånsk djungel

Vi ringde upp uthyraren och fick ok på att paddla vidare till Forsmöllan, drygt 7 km längre ner längs ån. Efter 4 timmar "effektiv" tid och 24 km senare drog vi upp kanoten strax innan Forsmöllans kraftverk och stapplade i land. Det var lite stelt att kliva upp ur kanoten efter att ha suttit där i ett antal timmar. Gustafs snälla far kom och hämtade oss och sen åkte vi inom Ljungbyhed där Gustaf körde tre set bänkpress och några dips (inför sin manliga date) och tog en dusch innan vi åkte ner till Lund igen. 

Och här sitter jag nu orörlig efter att ätit kvällsmat (välmicrade rester med okänd ålder). Jag är lite yrslig/sjösjuk som vanligt efter båtfärder och har haft en skum känsla i halsen senaste dagarna. Jag tror minsann att jag byter ut det tilltänkta kvällspasset mot popcornätande i soffan. ;-) 

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar