tisdag 15 oktober 2013

STS-rullen 2013

I brist på tid kommer här en kort uppdatering för att ni inte ska missa att den eminenta tävlingen "STS-rullen" har ägt rum. (STS = Ski Team Skåne och det var alltså min klubb som stod som arrangör.) Det var klubbens första tävling och DM i klassisk stil i Skåne. Tävlingen är 34 km lång och har en startsträcka på 1,5 km följt av tre varv på en rundbana. Banan har ett långt segt motlut några kilometer i början annars är den ganska lättåkt.

"En kort uppdatering" innebär att jag bara klipper in min beskrivning av tävlingen från funbeat rakt upp och ner istället för att skriva en halv roman om hur det kändes under, innan och efter loppet. ;-)

STS-rullen. Ganska omotiverad efter få timmars sömn efter gårdagens firande av pappa och utan motstånd i min klass. Inte alls nervös innan start. Kändes segt i början men bättre och bättre efterhand. Trodde vi skulle få sportdryck vid varvningen så jag fick klara mig på vatten men det funkade bra idag. Kände mig stark i stakningen i backarna. Det var blött och halt så jag använde inte benen alls. Jag och Bengt kom ifatt Oskar efter hans vurpa men blev totalt frånrullade utför branta backen och lyckades inte komma ifatt honom igen. Lyckades skaka av mig Bengt uppför på andra varvet och sen försökte jag jaga efter Patrick och var ifatt honom lagom till han klev av vid varvningen. (Pga. vurpa tidigare under loppet.) Sen hade jag Lasse framför som hare. Tryckte på lite hårdare partierna där jag visste att jag skulle få vila utför sen och körde hårt men kontrollerat på slutet och laddade för spurtstrid. Kom ifatt och om på slutet i sista backen. Skönt med en tävling med positiv känsla efteråt efter ett antal mer eller mindre misslyckade tävlingar nu! 1h och 19 min A3. 1,5 min A3+

Stort tack till alla funktionärer som möjliggör ett sånt här arrangemang och ett extra tack till Egil som cyklade omkring och peppade och spred positiv energi under loppet.


Egil
Foto: Tina Henriksson

Starten på historiens första STS-rull
Foto: Tina Henriksson

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar