torsdag 6 mars 2014

Tjejvasan och debut i Stafettvasan

I år körde jag tre lopp under Vasaloppsveckan. Håkan och Gustaf i klubben körde Kortvasan på fredagen och jag åkte med dem upp till Mora för att köra Tjejvasan dan efter. Sen hemåt igen på söndagen efter att ha hejjat på några klubbmedlemmar som körde Öppet spår och upp igen på torsdagen med ett helt gäng från klubben för att köra Stafettvasan på fredagen. Ett jäkla farande men det funkade helt ok. Det var skönt att ha en lugn dag innan både Tjejvasan och Vasaloppet.

Det har tagit sin lilla tid här men nu kommer i alla fall en uppdatering om loppen jag körde i veckan:


Skåningarna blev överlyckliga att se lite snö!


Robin Bryntesson aka "Brynte"
hälsade så här till sitt stora fan Adam
när jag bad om att få fota honom...

Tjejvasan
Besvikelsen efter Tjejvasan var total. Jag hade så mycket högre förhoppningar och var grymt besviken efter loppet. Med lite distans till loppet kan jag göra en lite mer positiv analys av loppet än det hade blivit om jag lyckats skriva ihop nått på lördagkvällen efter målgång...;-)

Det var luriga vallningsförhållanden och vallan funkade inte alls som jag hoppats. Jag hade visserligen hjälpligt fäste i första backen men efter att ha våldat mig uppför den fäste det inte alls och jag tappade massor upp till Hökberg. Stakning, stakning, stakning. Jag hade trots allt ifrysning och dåligt glid i början så i efterhand kunde jag lika gärna skippat fäste överhuvudtaget.

Jag kände redan på uppvärmningen att kroppen inte kändes super men försökte peppa upp mig att det skulle släppa. Det kändes bättre och bättre under loppet men jag hade inte en chans att ta igen allt jag tappade första 10 km. Jag hoppades att det var tillfälligheter och material och inte bara jävligt dålig form. Det var betydligt hårdare motstånd i år än förra året men jag är ändå väldigt besviken på placeringen. 70 (44:a förra året.) Jag matade i alla fall på vad jag hade och snittade 92% av maxpuls. Kunde inte gjort så mycket annorlunda så det försöker jag iaf vara nöjd med.


Skidtester på fredagseftermiddagen

Selfie efter loppet
Rumskamrater i biologisalen på Mora Folkhögskola
(Fråga mig inte vad ekorren sysslar med!)


Stafettvasan
På fredagen innan Vasan körde jag en sträcka i klubbens andralag i Stafettvasan. Nästsista sträckan på 9 km kändes lagom så nära inpå och planen var att ta det lugnt och fint. Så himla lugnt blev det dock inte. :) Jag lyckades missa förvarningen på Lasse som jag skulle växla till och stod med skidorna i händerna när jag såg honom glida in i fållan. Blev lite lätt panik och när jag väl fått på skidorna pumpade adrenalinet och jag satte av. Jag gick in för att använda benen mycket för att inte slita för mycket på överkroppen och pulsen var skyhög på grund av det och all vila i veckan. Men känslan i kroppen var bra! Det kändes skönt och kul trots att pulsklockan indikerade något annat. Jag snittade drygt 93% i snitt trots att jag höll igen och hade en maxpuls på 98%. Wohoo. Kändes väldigt skönt att känna den där sköna känslan i kroppen som jag inte kände på Tjejvasan. 

Det roligaste med stafetten var annars att grabbarna i klubbens förstalag kammade hem en fin sjätteplats. Detta trots att de inte totalmaxade på grund av det stundande Vasaloppet som alla skulle åka. Grymt kul med så många bra åkare i klubben! :)

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar